Ada info.. Klik Sini

Followers

NurNasa Wedding day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Cita-citaku (我的志愿 - wo de zhi yuan)

Memandangkan cuti sekolah nie, teringat masa zaman budak-budak dulu, cikgu pulak suka sangat every year tanya apa cita-cita kamu, masa tu mula lah terbayang cita-cita yang selalu budak-budak sekolah mesti jawab..antaranya

老师 (lao shi) - cikgu
医生 (yi sheng) - doktor
(jun) - askar
警官 (jing guan) - polis
飞行员 (fei xing yuan) - juruterbang

Tu adalah cita-cita yang kalau kita tanya budak-budak zaman 90an, macam saya hehe.. tapi sekarang agak-agaknya cita-cita budak-budak mesti:

科学家 (ke xue jia) - ahli sains (ini kerja saya sekarang)
画家 (hua jia) - pelukis
经理 (jing li) - pengurus
会计师 (kuai je shi) - akauntan
护士 (hu shi) - jururawat
研究员 (yan jiu yuan) - penyiasat

Sekarang saya tengok semua kanak-kanak dah berlumba-lumba nak jadi:

音乐家 (yin yue jia) - pemuzik
歌手 (ge shou) - penyanyi
艺人 (yi ren) - pelakon
记者 (ji zhe) - wartawan
空中小姐 (kong zhong xiao jie) - pramugari
模特儿 (mo de yi) - peragawati / model
太空人 (tai kong ren) - angkasawan
商人 (shang ren) - ahli perniagaan

Sampai di sini saja penterjemahannya..kalau diikutkan mmg banyak jenis pekerjaan kat dunia nie, yang saya utarakan di entri ni kerja yang biasa kita dengar.. untuk yang lain, sila kemukan di bahagian komen, insya-allah saya akan cuba carikan yer..

1 memberi idea:

puterikurekure said...

kalau nak jadik tukang gosok gigi rimau apa translation nya ek?
hehehe~
jangan dilayan permintaan sebegini.
mengarut jek.

betul2 kagum ngan aarin.
terer betui!

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails