Ada info.. Klik Sini

Followers

NurNasa Wedding day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
mari memasak sayur..煮菜

Tadi tengok cerita rona-roni makaroni, dapat idea nak mengajar tentang sayur lak, ayah pun menanam sayur jadi dua dalam satu gak ni...

Ayah saya menanam sayur-sayuran seperti:

(qie) - terung
菠菜 (bo cai) - bayam
辣椒 (la jiao) - cili
香油草 (xiang you cao) - serai
青菜 (qing cai) - sawi

Itu yang termampu utk tanah yg sekangkang kera, mari kita lihat yang lain pula:

萝卜 (luo bo) - lobak
瓮菜 (weng cai) - kangkung
红葱 (hong cong) - bawang merah
(suan) - bawang putih
(zhi) - halia
荷兰豆 (he lan dou) - kacang buncis
蕃茄 (fan qie) - tomato
(shu) - kentang
上等绢 (shang deng juan) - petola
苦瓜 (ku gua) - peria
黄瓜 (huang gua) - timun
莴苣 (wo ju) - salad

hmm... macam mana, nnt kalau masak sayur tu bolehlah sebut perkataan nie sikit-sikit kan.

Saya nak ucapkan selamat bercuti kepada sesiapa yang bercuti, saya pun cuti juga tapi taklah lama sangat...kita bertemu lagi minggu depan.

0 memberi idea:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails