Ada info.. Klik Sini

Followers

NurNasa Wedding day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Ceramah amalan pemakanan buat pesakit buah pinggang di Hotel crystal

Saya mengisi cuti hujung minggu dengan menghadiri ceramah mengenai amalan pemakanan bagi pesakit buah pinggang.. Untuk pengetahuan semua, ibu saya adalah pesakit buah pinggang dan perlu menjalani dialisis 3 hari seminggu selama 4 jam.

Banyak maklumat yang saya rasa mungkin ramai yang tak tahu mengenai amalan pemakanan buat pesakit buah pinggang, antaranya:

a) Elakkan mengamalkan minuman @ makanan yang berasaskan herba yang telah dibotolkan, Ini kerana pesakit buah pinggang tak boleh nak mengitar segala bahan pengawet yg ada dlm campuran herba itu (kerana buah pinggang rosak), jadi segala racun akan berkumpul di buah pinggang dan memudaratkan kesihatan.

b) Tetapi kalau herba tu fresh kita petik dan rebus sendiri adalah selamat kerana tiada campuran apa2 bahan pengawet dan chemical.

c)kalau nak makan sayuran hijau, perlu lah direndam dahulu selama 4 jam dengan air dan dibasuh sebanyak 4 kali kerana sayuran hijau ini mempunyai banyak phosphate.

d) Susu perlu dielakkan, walaupun mempunyai calcium yang elok untuk tulang tetapi ubat yang disupply untuk pesakit sudah mempunyai calcium dan boleh menyingkirkan phosphate (kira 2 in 1) tetapi susu tiasa fungsi itu.

Banyak lagi maklumat, nanti saya akan khabarkan lagi..

0 memberi idea:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails