Ada info.. Klik Sini

Followers

NurNasa Wedding day

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lama tak bererti kita pandai, dah tahu tak bererti kita boleh mendabik dada

Wah, tajuk macam ahli falsafah mana yang sedang berbahas pula kan....

Sebenarnya tajuk ini adalah untuk menyedarkan saya sendiri bahawa walaupun setelah sekian lama saya berkecimpung dalam bidang sains ini, tak bermakna saya tahu mengenai segala-galanya... Oleh sebab itu, saya selalu ingin memajukan diri dengan menyertai mana-mana seminar yang berkaitan...

Baru-baru ini saya ke seminar dengan tajuk 'Quality standards in the laboratories and monitoring of measuring cylinder', saya amat tertarik dengan tajuk ini sehingga saya memujuk boss saya untuk membenarkan saya ke sana... Nasib baik ada budget so dapatlah pergi...



Apa yang saya dapat tahu melalui seminar ini:
  • Setiap measuring cylinder (silinder penyukat) akan mengalami hakisan setelah digunakan bertahun-tahun ,jadi setiap sukatan kita mungkin mengalami ralat
  • Sekiranya ada para-para guru @ budak-budak sains yang nak tahu cara mengelaknya, sila komen yer
  • All human make mistake so lets machine do it for us (boleh?)
  • Maksud ayat di atas adalah, bila kita mempercayai akal dan mata untuk melihat, kadang kala ia menipu kita cth jika kita merasa letih, secara otomatik mata akan menipu dan kita akan nampak apa yg kita nak nampak sahaja
  • Melalui machine pipette or burette, kita dapat menjimatkan masa dan juga tenaga semasa melakukan 'titration'
  • Bukan senang nak mendapatkan ISO untuk lab, ISO untuk documentation pun pening apatah lagi lab.. I surrender buat masa ini....


Nota kaki:
Banyak sangat istilah sains di sini....
Minta maaf sekiranya entry ini membosankan anda, hanya sekadar Info....

0 memberi idea:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails